A legfontosabb, hogy már az időpont kérés előtt biztonságban érzed magad, hogy ha kapcsolatba lépsz velem, tudd, hogy mire számíthatsz! Ezért gyűjtöttem csokorba a legfontosabbakat!
Mi a coaching?
Egy támogató folyamat, ahol az ügyfél (coachee, kliens) fejlődése érdekében működik együtt a coach és a coachee. A coach speciális eszközök segítségével dolgozik az ügyfél céljainak megvalósulása érdekében. A speciális eszközök legfonosabbika a jó kérdés.
Mivel a fenti leírás nem sok biztonságot ad egy érdeklődő számára, ezért szeretem körülírni a coaching folyamatot egy hasolnattal.
Minden ember utazik valahonnét valahova az élete során. Az utazásunk során rövidebb-hosszabb ideig mellénk ülnek emberek. A coach az az utitárs, aki támogat abban, hogy a legjobb uticélokba jussál el. Mindig szem előtt tartva, hogy számodra mi a legmagasztosabb cél.
Van, hogy a coach, mint utitárs, csak két megálló közt egy rövid beszélgetésre kell, de lehet olyan is, hogy hosszabb ideig kísér. Aztán mindneki halad a maga útján. Lehet, hogy később össztalálkoztok és így visszajelzsét is tudtok egymásnak adni.
Szóval egy coach segíteni tud feállni, megtenni az első lépsét vagy továbblépni valahonnét. Abban az életszakaszban segít, amiben éppen találkoztok.
Tehát egy coach megoldja az ügyfél problémáját?
Nem, a coach nem oldja meg az ügyfél problémáját. Viszont támogat, alternatívát, más perspektívát mutat, mint ami kirajzolódik az ügyfél fejében.
Néha pilóta módszerrel segít rátekinteni a helyzetre a tisztánlátás érdekében, támogat abban, hogy több alternatívát állítsunk fel egy bennünket foglalkoztató kérdésre, cselekvésre ösztönöz, akciótervet segít kidolgozni a legjobb megoldások mellé.
Egy vagy több alkalomból áll egy coaching folyamat?
Erre nincs általános szabály. Az én ügyfeleim között már volt olyan, aki egy alkalom után érezte, hogy mit kell tennie. Viszont nem ez az általános. Van akivel három-öt alkalom is elegendő (alkalmanként egy óra), hogy változás következzen be, de van olyan ügyfelem is, akivel hetente egy órát találkozunk, viszont naponta 10 preces telefonhívással ráerősítünk a cselekvési folyamatra.
Házi feladat a coachingban?
Igen, a házi feladatok azt szolgálják, hogy alkalomról alkalomra az ügyfél foglalkozzon a saját fejlődésével. Ezért a coach házi feladatot ad, amit e-mailben el kell juttatni a coach részére a következő találkozó előtt. Erre azért van szükség, hogy a coach is fel tudjon készülni a következő találkozóra.
Mi a coachning helyszíne?
Nekem egy kellemes hangulatú irodám van, ahol az ügyfeleket fogadom. Biztonságos, barátságos légkör. Egy pohár víz, kényelmes fotel, asztal, egy notesz várja a hozzám fordulókat.
Van, hogy az ügyfél kéri, hogy inkább sétáljunk. Ezt is nagyon szeretem. A közeli tisztásra szoktunk elsétálni és közben beszélgetni. A szabadtéri beszélgetéseket mindig bensőségesebb hangulat lengi körül. Főleg life coaching során szeretek élni ezzel a lehetőséggel.
Hogy épül fel egy coaching folyamat?
Mindt mindenben, itt is a célmeghatározás a legfontosabb. Ezt szerződéskötésnek nevezzük.
Tisztázzuk a legfontosabb szabályokat, elvárásokat egymás iránt és kezdődik a munka.
Alkalomról-alkalomra házi feladatot kap az ügyfél, amivel foglalkoznia kell.
Mindig rátekintünk a célra, hogy haladunk-e annak eléréséhez.
Mi van, ha a cél módosul?
Mivel a coachingot hajthatatlan rugalmasság jellemez, van, hogy időnként újrafogalmazzuk a célt.
Milyen problémákkal lehet coach-hoz fordulni?
Ha épp az életed valamilyen fordulóponthoz érkezett, mindig jól jön egy külső szem, egy támogató.
Ilyen fordulópont lehet egy munkahely váltás, egy pozícióváltás, egy magánéleti fordulópont, mint a válás, a gyermekek kirepülése a családi fészekből, a vállalkozóvá válás. Vagy éppen egy olyan helyzet, amit nehezen tudsz feldolgozni. Egy konflikutus, egy megbocsáthatatlannak vélt botlás, st.
Az alábbi esetekben már biztosan tudtam segíteni, felsorolok párat:
stb,
Amit el tudod mondani, hogy nincs két egyforma eset. Az élet újra és újra más helyzeteket produkál. Egyet tudok csak. Amennyiben egymásra képes hangolódni coach és coachee, akkor tud támogatója lenni a problémának vélt dolog megoldásában.
Amennyiben nem kaptál mindenre választ, lépj kapcsolatba velem és kérdezz!
Bármelyik elérhetőségen, bármikor, bátran vedd fel velem a kapcsolatot.
info(pont)tothszilvia(kukac)gmail(pont)com
Tóth Szilvia
érzelmi intelligencia fejlesztő tréner és coach
+36 30 400 2610
Zala vármegye, Zalaegerszeg, Teskánd